V Českém zápase se tentokrát zamýšlíme nad otázkami spravedlnosti, solidarity a bezpečí. Tato témata docela úzce souvisejí s tím, čím se dlouhodobě zabývá farář Českobratrské církve evangelické Mikuláš Vymětal, tedy s problematikou našeho vztahu k menšinám, ať už jde o příslušnost k nějaké etnické nebo národnostní skupině, k vyznavačům nekřesťanských náboženství či lidem s odlišnou sexuální orientací...
Jak jsou na tom vlastně Češi, pokud jde o předsudky vůči menšinám, ve srovnání třeba s našimi sousedy?
Předsudky vůči druhým mají všechny národy. Vybavuji si kreslený vtip se zeměkoulí, na níž stojí na každém kontinentu postavičky, ukazující vždy na někoho jiného a říkající: „Já nejsem rasista, to on.“ Podle jednoho staršího průzkumu mají Češi v rámci Evropské unie vůbec největší předsudky vůči Romům – jejich předsudky jsou větší, než v zemích, kde žije Romů podstatně vyšší procento, jako je Slovensko, Bulharsko či Makedonie.
Kromě předsudků vůči menšinám ovšem máme i předsudky vůči celým národům a uskupením – nemáme rádi Němce ani Rusy, Poláky, Rakušany ani Evropskou unii, z níž však čerpáme dost peněz. Traduje se, že jediný národ, který mají Češi rádi, jsou Slováci. Když se ale zeptáte nějakého Slováka, co prožívá v ČR se svou národností, také si postěžuje a vzpomene na někoho, kdo ho posílal na Slovensko, protože „tady nemá co dělat“. Poláci říkají: „My Čechy máme rádi, ale oni nemají rádi nikoho, ani sami sebe.“ Možná naše neláska ale nejsou jen předsudky, nýbrž obecný zvyk na všechno remcat a nadávat: „Chceš si zkazit náladu? Zastav se s Čechem,“ praví rakouské přísloví.
Mezi našimi sousedy ovšem existují i předsudky vůči Čechům. Pořekadlo „česká vesnice“ je podobné španělské vesnici v češtině, označuje místo neuspořádané, chaotické a špinavé. Starostka jednoho německého města po zkušenosti s českým starostou prohlásila, že „ano, rozumím“ v češtině neznamená, že dotyčný rozumí, ale že chce spolupracovat. „Mít české ruce“ je už od třicetileté války v němčině eufemismem pro krádež.
Jindy se zase řekne „koupit po českém způsobu“ – tak byla například označena krádež pera bývalým prezidentem Klausem. V jedné učebnici jazyků, kde je každý národ znázorněn zřejmě typickým představitelem, je Čech nevýrazný ušmouraný muž v teplákách, v ruce třímající plátěnou nákupní tašku. Jsme my Češi takoví, jak občas líčí naši sousedé? Doufám, že jsme trochu lepší – a trochu lepší jsou jistě také všichni, na které my sami koukáme skrz prsty.
Jiná situace jsou předsudky vůči náboženským menšinám. O nich jsem žádnou statistiku neviděl, ale tipnul bych si, že průměrný Čech projevuje předsudky vůči křesťanům, možná o něco menší proti Židům, ale ještě větší vůči muslimům. Možná si reputaci u druhých můžeme napravit jen společně – když se k sobě budou věřící jednotlivých náboženství chovat s úctou a vůči většinové společnosti nevznášet nároky, ale hledat možnosti služby.
Co se týká sexuálních menšin, možná můžeme trochu pohrdavě ukazovat do Polska, na Slovensko a do Maďarska a říkat: „Vy jste na tom ještě hůře než my.“ Ale není být na co hrdý – stále se řadíme k těm státům Evropské unie, které stejnopohlavním párům upírají právo na manželství.
Jsi autorem sborníku Rovní co do důstojnosti a práv, který je jakousi mozaikou všech možných postojů a vnímání problematiky rasismu a mj. představuje Týdny proti rasismu, které probíhají v mnoha zemích. Etablovaly se tyto Týdny už i u nás?
Mezinárodní týdny proti rasismu už u nás v malé míře probíhaly v 90. letech v podobě jediné velké akce – plážového plesu v Lucerně, kdy v Lucerně tančilo asi 900 lidí v plavkách za zvuků samby. Nově se snažím zavést Mezinárodní dny proti rasismu (na dny jsme je přejmenovali, protože týdny vypadají příliš náročně) od konce loňského roku.
Nejprve jsem sháněl spojence – vznikl malý team, který usiluje o jejich šíření. Nejlepší spolupráci máme s policií, zatímco hasiči nás ústy svého mluvčího zatím odmítli. Letos se konalo zatím několik desítek akcí – nejvíce bylo přednášek příslušníků policie na školách, ale i má vlastní přednáška pro tzv. „policisty - menšináře“, koncert a hlasová dílna v mateřské škole i „Módní přehlídka proti rasismu“ v kostele sv. Martina Ve zdi, jejíž záznam můžete najít na internetu. Pro příští rok mám dva cíle – aby se u nás zapojily jednotlivé farnosti a sbory různých církví a aby se k Mezinárodním dnům proti rasismu připojili také Slováci.
V anketě „jak se projevuje rasismus“, která je součástí jmenovaného sborníku, mě zaujala odpověď, že jsme různí a je „přirozené, že se podvědomě porovnáváme s ostatními a určitou formu rasismu máme v sobě všichni. Je na nás, abychom se nenechali unést k primitivním odsudkům“. Také se mi zdá, že je pochopitelné, i třeba vzhledem k našemu přirozenému nastavení od dob nejstarších, že do očí bijící jinakost nás děsí, jsme obezřetnější nebo přinejmenším nás upoutá. Jak to vidíš ty?
Na jednu stranu je opravdu přirozené a snad i zdravé, že vůči neznámým lidem a kulturám je člověk opatrnější. Na druhou ovšem tam, kde se člověk přiblíží těm odlišným a poznává je, jeho předsudky se snižují. Tak například podle statistik je největší odpor vůči Romům v Praze, kde jich žije také nejmenší procento. Ještě jiný pohled je, že právě odlišnost umožňuje myšlenkovou i kulturní výměnu a vzájemné obohacování. Na druhého si člověk musí udělat názor na základě zkušenosti, nikoliv mít ho předem jasný. Zdravě lidské je občas se zastydět za to, jaké jsem měl vůči druhému předsudky a o kolik je lepší, než jsem si myslel.
Rasismus a předsudky vedou k jevu, který snáším ze všech nejhůř – ponížení příslušníků menšin, kdy jejich představitelé začnou sami o sobě říkat, že vlastně má většina pravdu, že my Židé jsme odporní lichváři, že my „cikáni“ krademe, že my Češi jsme naprosto nenadaný národ, který umí jen brát. Myslím, že každý člověk má v sobě jakýsi dobrý potenciál, křesťansky řečeno být k obrazu Božímu, který mohou předsudky druhých a společenský tlak naprosto rozbít.
Solidarita - které se v tomto čísle věnujeme - bývá často viděna jako levicové téma. Do jaké míry je to skutečně tak?
Z politického pohledu je solidarita jako levicový postoj pojetí, že ti, kteří jsou úspěšnější, mají také povinnost přispět k tomu, aby mohli i ti méně úspěšní alespoň jakž takž snesitelně žít. Dosahuje se toho například vyšším zdaněním bohatších a sociální funkcí státu. Pravice pak klade větší důraz na vlastní odpovědnost.
Existuje ovšem také individuální solidarita, která znamená, že za sebe lidé navzájem ručí a pomáhají si. Křesťansky se jí obvykle říká láska k bližnímu – a podle mé zkušenosti faráře pro menšiny jsou takto solidární, když dostanou možnost a něco se pohne v jejich svědomí, lidé bohatí i chudí a zastánci všech politických názorů. Solidarita nezná hranic!
Kde si lze jmenovaný sborník přečíst?
Elektronicky na mých stránkách faráře pro menšiny v podsekci „texty“
https://mensiny.e-cirkev.cz/texty/.
Děkuji za rozhovor, milý Mikuláši, a těším se na shledání - třeba v rámci programu Červené středy 2022.